"آنچه ما انجام می دهیم رادیکال تر از رویکرد تسلا است"

"آنچه ما انجام می دهیم رادیکال تر از رویکرد تسلا است"

 استفان نورنبرگر استارت آپ 10 نفره خود Elexir را در آوریل 2020 تاسیس کرد.
استفان نورنبرگر استارتاپ 10 نفره خود Elexir را در آوریل 2020 تاسیس کرد.

الیور دیتزه

استفان نورنبرگر چند کابل را کنار می گذارد تا به سمت آینه عقب حرکت کند ، سپس به داخل یک ماشین برقی که او و همکارانش آن را از بین برده اند ، متمایل می شود. صندلی ها در کنار وسیله نقلیه قرار دارند ، فقط بدنه پلاستیکی از داشبورد باقی مانده است و ماشین تمام کابل ها و واحدهای کنترل را از دست داده است که آن را به خودرویی با عملکردهای معمولی تولید سری تبدیل کرده است: دوربین عقب ، شیب اتوماتیک نور ، نمایش محدودیت های سرعت و غیره.

هنگامی که بنیانگذار شرکت نورنبرگر و ده کارمند شرکت نوپای Elexir کار خود را با این اتومبیل انجام می دهند ، ماشین دوباره به این عملکردها دست پیدا می کند. این خودرو ، یک ماشین کوچک تجاری با درایو برقی ، متفاوت خواهد بود. چرا که نورنبرگر و افرادش آن را به یک گوشی هوشمند روی چرخ تبدیل می کنند.

نورنبرگر می گوید: "آنچه ما انجام می دهیم از روش تسلا رادیکال تر است." محقق فناوری اطلاعات و همکارانش می خواهند امکانات شبکه های دیجیتال را به پایان برسانند. آنها چشم اندازهایی مشابه Google ، Apple ، Baidu و چند شرکت فناوری دیگر دارند. برای انجام این کار ، آنها اساساً کل ترکیب فنی خودرو را زیر سوال می برند. و با آن تعامل بین تامین کنندگان و خودروسازان. سیستمی که بیش از یک قرن است در صنعت توسعه یافته است.

ماشین به عنوان "پارک بزرگ حسگرها"

دوربین های داخلی نمونه خوبی هستند. نورنبرگر از داخل به یک لنز کوچک در آینه عقب اشاره می کند و از طریق شیشه جلو به سمت جلوی جاده مشخص می شود. این دوربین جلویی یک دوربین دو مگاپیکسلی رنگی است. با این حال ، در وسیله نقلیه اصلی ، تنها برای تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی و سپس برای تعیین محدودیت سرعت فعلی استفاده می شود. "

همچنین بخوانید

اما می توان کارهای بیشتری با تصاویر انجام داد. همچنین با دوربین معکوس ، که قبلاً فقط تصاویر آنالوگ را روی یک مانیتور کوچک در کابین خلبان هنگام پشتیبان گیری خودرو ارائه می داد. نورنبرگر 35 ساله می گوید: "اگر از این دوربین استفاده کنیم و آن را به یک برنامه مربوطه متصل کنیم ، راننده تحویل می تواند بارکد را روی بسته ای اسکن کرده و در صندوق عقب قرار دهد که به طور خودکار باز شد." می تواند با نرم افزار پیاده سازی شود به عنوان مثال ، در iPhone ، صدها برنامه مختلف بر اساس داده های یک سنسور شتاب کوچک تهیه شده است: سطح روح ، گام شمار ، برنامه های بهداشتی و موارد دیگر. در مقایسه با یک ماشین مدرن ، تجهیزات بسیار مسخره ای هستند. نورنبرگر می گوید: "ماشین پارک بزرگی از حسگرها است." او می خواهد این پارک را از همه محدودیت های فنی خلاص کند – داده ها باید برای هر برنامه ای قابل استفاده باشند. Android یا iOS در تلفن هوشمند برخلاف امروز ، در این صورت به تمام عناصر فنی خودرو دسترسی مستقیم خواهد داشت. سپس توسعه دهندگان برنامه می توانند هر برنامه کوچکی را بر روی این سیستم تنظیم کنند ، که کاربران می توانند از طریق فروشگاه برنامه Elexir در خودرو بارگذاری کنند. صورتحساب از طریق حساب کاربری یا – یکی از نمونه های مورد علاقه نورنبرگ – یک فروشگاه مبلمان که برنامه آن نشان می دهد که آیا بسته ای در ماشین جا می گیرد یا خیر. برای انجام این کار ، برنامه ای با دوربین داخلی می تواند فضای خودرو را اندازه گیری کرده و از سنسورهای وزن روی چرخ ها برای محاسبه میزان بار مجاز هنوز استفاده کند. بنیانگذاران امکانات چنین برنامه هایی از جمله حقه بازی را بسیار زیاد می دانند. و خطرات قابل کنترل هستند.

نورنبرگر می گوید: "تقریباً همه ما از بخش امنیت سایبری هستیم ، به همین دلیل امنیت و حفاظت از اطلاعات اولویت اصلی ما هستند." سال گذشته او استاد امنیت سایبری در مرکز هلمولتز در ساربروکن بود و دو نفر از سه بنیانگذار وی دانشجوی دکترای او بودند. سالهاست که او بر روی ایمن سازی نرم افزارهای خودرویی شبکه در برابر حملات هکرها کار می کند.

تأیید به احتمال زیاد مشکل خواهد بود

همانطور که در تلفن های هوشمند ، هر برنامه ای بر روی پلت فرم Elexir باید یک واحد جداگانه باشد که فقط به چند مورد دسترسی داشته باشد. رابط ها این استارت آپ ، خود کامپیوتر مرکزی را می سازد ، از جمله خطوطی که به سنسورها می رسد ، که اصطلاحاً مهار کابل نامیده می شود. آنها سیستم عامل را به زبان برنامه نویسی Rust می نویسند. به گفته نورنبرگر ، تأیید نرم افزار سخت تر از برنامه نویسی خواهد بود. هیچ کس در اداره حمل و نقل موتوری فدرال با زبان برنامه نویسی مدرن آشنایی ندارد.

حتی شرکت های خودروسازی نیز آمادگی چنین انقلابی را ندارند. فولکس واگن ، دایملر و بی ام و میلیاردها یورو روی نرم افزار و رایانه های مرکزی جدید برای خودروهای خود سرمایه گذاری می کنند. داری پیشرفت میکنی اما آنها مانند بنیانگذاران سااربروکن نمی توانند از سیستم آشنا عبور کنند. برای انجام این کار ، آنها باید بخش بزرگی از تجارت را از تأمین کنندگان خود بگیرند.

همچنین بخوانید

تولیدکنندگان همیشه ترکیبی از سنسور ، واحد کنترل و شاید دکمه ای را که به آن متصل است از تأمین کنندگان مانند بوش یا کانتیننتال خریداری می کنند. نورنبرگر این را "صندوق عقب" می نامد. بین همه این دستگاهها خطوطی کشیده شده است. در بیشتر مواقع قطعات نیز در نقاط مختلف خودرو نصب می شوند. به جای تمام داده هایی که خودرو با سنسورهای خود جمع آوری می کند ، فقط سیگنال های مشخصی به خودروهای سری می رسد که می توانند در رایانه ماشین استفاده شوند. اگر تأمین کنندگان فقط سنسورها را بسازند ، بخش عمده ای از ارزش افزوده و فروش خود را از دست خواهند داد. به طور کامل روش ساخت ماشین را تغییر دهید. توماس اولبریچ ، مدیر ارشد فناوری فولکس واگن می گوید: "برای ما ، به عنوان مثال ، دوربین یک سیستم ایمنی بسیار مرتبط است که سیستم های کمک راننده را که برای مقامات تایید کرده ایم نیز کنترل می کند." "به همین دلیل مهم است که در بحث دیجیتالی شدن ، برش معماری خودرو را در جای مناسب قرار دهیم. به هر حال ، ما مسئولیت فناوری را بر عهده می گیریم. این گروه قبلاً تا حدی این کار را در خودروهای برقی بر اساس کیت مدولار برقی مدولار (MEB) پیاده سازی کرده است. اولبریچ می گوید: "MEB با سه واحد پردازش مرکزی خود ، گامی در جهت توزیع قدرت محاسباتی کمتر در خودرو است." این امر به طور مداوم در پروژه بعدی ترینیتی پیاده سازی می شود.

اما نه به طور بنیادی مانند نمونه اولیه Elexir. این در مورد مناسب بودن سریال نیست ، بلکه در مورد نشان دادن مواردی است که از نظر فنی امکان پذیر است. سیستم هایی مانند سیستم Saarbrücken ترجیحاً مبنایی برای تحولات آینده در تحرک فردی خواهند بود. سپس کاربران می توانند از نرم افزار Elexir در هر خودروی مجهز به آن استفاده کنند. ماشین را می توان رزرو کرد ، باز کرد و با تلفن هوشمند استفاده کرد. موقعیت صندلی ها ، آینه ها و تنظیماتی مانند تنظیمات آب و هوایی دیگر در ماشین ذخیره نمی شود ، بلکه در نمای ابری مشتری ذخیره می شود. هر خودرو به طور خودکار با راننده مربوطه سازگار می شود.

همانطور که آندریاس بوئس ، عضو هیئت مدیره م Instituteسسه تحقیقات علوم اجتماعی (ISF) مونیخ می گوید: مخترعان و شرکت های فناوری از ایالات متحده در صنعت خودرو نفوذ می کنند. ، نرم افزار -سیستم های عملیاتی ، زیرساخت های ابری یا به عنوان سازنده قرارداد. او به نمایندگی از IG Metall و شورای کاری VW در حال تحقیق در مورد "تحول در صنعت خودرو" است. وی به صنعت هشدار می دهد که در موفقیت های گذشته متوقف نشود: "خودروسازان آلمان باید خود را به طور اساسی اختراع کنند تا بتوانند بر چالش های پیش رو غلبه کنند."

این مقاله برای اولین بار در Welt.de ظاهر شد.